در گذشته بسیاری از شرکت ها برای مدیریت تماس های تجاری از پی بی ایکس سنتی استفاده می کردند. امروزه اکثریت شرکت ها برای ایجاد ارتباط و تعامل مناسب با کاربران و کارکنان و همچنین بهره گیری از امکانات مدرن از تلفن ثابت اینترنتی استفاده می کنند. اگر می خواهید بدانید PBX چیست و انواع آن کدامند پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه نمایید.
PBX چیست؟
PBX مخفف Private Branch Exchange است. پی بی ایکس را به عنوان یک شبکه تلفن داخلی برای کسب و کار یا سازمان در نظر بگیرید. کاربران سیستم تلفن پی بی ایکس می توانند از طریق خطوط داخلی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. همچنین برقراری و دریافت تماس های خارجی از طریق سیستم تلفن پی بی ایکس امکان پذیر است. یک سیستم PBX معمولاً ویژگیهای تلفن تجاری مانند انتقال تماس، صف تماس، نظارت و کنترل تماس، پست صوتی و غیره را ارائه میدهد.
سیستم های پی بی ایکس با استفاده از ( Voice Over Internet Protocol ) VoIP و یا از طریق خطوط تلفن آنالوگ یا دیجیتال کار می کنند. در سیستم تلفن پی بی ایکس، خط تلفن فیزیکی وارد شده به کسب و کار شما می تواند به چندین خط تقسیم شود و به شما امکان می دهد از تلفن های بیشتری پشتیبانی نمایید.
انواع PBX وکاربردهای آنها
سیستم پی بی ایکس دارای چهار نوع می باشد. در ادامه انواع PBX را مورد بررسی قرار دادیم.
1- سیستم تلفن PBX آنالوگ یا PBX سنتی
این سیستم تلفن، سیستم سنتی تلفن درون اداری است که از مدت ها قبل استفاده از آن رایج بوده و از طریق
POTS ( Plain Old Telephone Service ) یا خطوط تلفن سنتی آنالوگ به PSTN ( public switched telephone network ) یا شبکه انتقال عمومی تلفن متصل می شود. در این سیستم، تماس های تلفنی و انتقال فکس با استفاده از خطوط تلفن فیزیکی انجام می شود.
به خاطر داشته باشید که سیستم های آنالوگ قبل از اینترنت به وجود آمدند و از خطوط تلفن مسی سنتی استفاده می کنند. این بدان معناست که بسیاری از ویژگیهای امروزی مانند سرویس های چندرسانهای، تبدیل پست صوتی به ایمیل یا قابلیتهای کار از راه دور که ممکن است در سیستمهای تلفن پیشرفتهتر وجود داشته باشد، در سیستم های پی بی ایکس سنتی وجود ندارد.
در سیستم های پی بی ایکس سنتی درصورتیکه کسب و کار شما رشد کند، ممکن است نیاز به افزودن جک ها و سیم های تلفن جدید برای پشتیبانی از کارمندان دیگر را داشته باشید. از آنجایی که سیستمهای پی بی ایکس سنتی مستقل هستند، با قطع اینترنت، همچنان می توانند به کار خود ادامه دهند.
2- سیستم VoIP PBX
VoIP PBX یا IP PBX عملکردی مشابه یک پی بی ایکس سنتی دارد، اما بسیاری از ویژگی های اضافی را نیز ارائه می دهد. VoIP PBX به جای استفاده از خطوط تلفن سنتی، از پروتکل TCP/IP استفاده می کند. این فناوری VoIP (Voice over Internet Protocol) نامیده می شود. در این فناوری تغییر ماهیت صدا به داده قابل انتقال از طریق اینترنت انجام می شود و سپس برای گیرنده به صدا تبدیل می گردد.
این سیستم های تلفن از پروتکل SIP استفاده می کنند. SIP یک پروتکل در لایه کاربرد یا اپلیکیشن است که به شما امکان می دهد یک سرویس تماس را از طریق شبکه اداری خود اجرا و مدیریت نمایید و سیستم های تلفن را از طریق اینترنت پرسرعت متصل کنید.
سیستمهای ویپ پی بی ایکس ارائه امکانات اضافی مانند پیامرسانی و تماسهای ویدئو کنفرانس را امکان پذیر می سازند. همچنین نگهداری و توسعه ویپ پی بی ایکس، بسیار ساده است.
یک سیستم تلفن اداری مدرن، تلفن های SIP / VoIP را از طریق اینترنت به سرور پی بی ایکس متصل می کند. برای راه اندازی تلفن اینترنتی می توانیم از موارد زیر استفاده نماییم:
- IP-Phone: استفاده از دستگاه IP-Phone
- Softphones: تلفنهای مبتنی بر نرمافزار هستند که بهعنوان برنامه روی رایانه اجرا میشوند.
- Web phones: شبیه تلفن های نرم افزاری است، اما از طریق یک مرورگر وب در دسترس هستند.
- Mobile Apps: اپلیکیشن های اختصاصی نصب شده بر روی تلفن همراه شخصی می توانند به شماره تلفن کسب و کار دسترسی داشته باشند. این اپلیکیشن ها به کاربران اجازه می دهند از بسیاری از امکانات تلفن اداری بهره مند شوند.
- مبدل ATA: امکان اتصال به تلفن های عادی با استفاده از مبدل ATA امکان پذیر است.
سرویس تلفن ثابت اینترنتی در پیشگامان با نام مگافون ارائه می گردد. اگر می خواهید در مورد تلفن های ویپ بیشتر بدانید، پیشنهاد می کنیم مقاله تلفن تحت شبکه voip چیست و چه کاربردی دارد؟ را مطالعه نمایید.
Hosted PBX -3
Hosted PBX یا Cloud PBX شبیه به VoIP PBX است. هاستد پی بی ایکس براساس رایانش ابری عمل می نماید. برای اجرای این سیستم میبایست با استفاده از اینترنت به یک ارائه دهنده خدمات VoIP متصل شوید و به غیر از تلفن های فیزیکی و اتصال به اینترنت هیچ تجهیزاتی دیگری مورد نیاز نیست و تمامی سیستم های سخت افزاری، نرم افزاری و تعمیر و نگهداری بر عهده ارائه دهنده سرویس است.
سیستم هاستد پی بی ایکس از چندین دستگاه تلفنی از جمله تلفن های کنفرانس اداری و تلفن های هوشمند پشتیبانی می کند و انواع مختلفی از ویژگی های پیشرفته را ارائه می دهد.
مزایای سیستم های تلفن PBX Hosted
- راه اندازی آسان
- مقرون به صرفه
- مقیاس پذیری
- ارائه ویژگیهایی مانند کنفرانس، ایجاد صف تماس و پیام رسانی فوری
- عدم نیاز به تجهیزات سخت افزاری و کارکنان حرفه ای IT
- پشتیبانی از یک سیستم ارتباطی یکپارچه ساده و کاربر محور
کاهش هزینه ها یکی از دغدغه های همیشگی کسب و کارها است. راهکار مقرون به صرفه برای کاهش در هزینه راه اندازی و نگهداری مرکز تلفن کسب و کارها، سرویس مرکز تماس ابری است. پیشگامان سرویس مرکز تماس ابری خود را با نام مگافون پلاس به مشتریان ارائه می نماید.
PBX -4 مجازی یا Virtual PBX
برخلاف VoIP PBX یا PBX Hosted، پی بی ایکس مجازی یک سیستم تلفن کامل نیست و در واقع، بخشی از یک سیستم میزبانی شده است.
پی بی ایکس مجازی اساساً یک سرویس پاسخگویی خودکار و سرویس مسیریابی تماس است که برای رسیدگی به تماس های دریافتی برای مراکزی مانند مراکز تماس به وجود آمده است.
سوالات متداول
مبدل ATA چیست؟
ATA مخفف Analog Telephone Adaptor می باشد و دستگاهی برای اتصال یک تلفن استاندارد به کامپیوتر یا شبکه است تا کاربر بتواند از طریق اینترنت تماس بگیرد. مبدل های ATA مبدل تلفن های آنالوگ به تلفن های تحت شبکه IP می باشند.
PABX چیست؟
PABXمخفف Private Automated Branch Exchange است. حرف “A” در PABX به خودکار بودن تبادل تماس ها و اتصالات اشاره می کند. PABX به طور خودکار اتصال تماس ها به گیرنده ها را انجام می دهد.
برای کاهش در هزینه راه اندازی و نگهداری مرکز تلفن کسب و کارها چه راهکاری وجود دارد؟
استفاده از مرکز تماس ابری موجب کاهش در هزینه ها می گردد.
در این مقاله در مورد آنکه PBX چیست و انواع آن کدامند، توضیحات جامعی ارائه شد. همانطور که در ابتدای مقاله بیان شد، امروزه اکثریت شرکت ها از تلفن ثابت اینترنتی استفاده می نمایند، اگر می خواهید در مورد مزایای تلفن ثابت اینترنتی و دلایل استفاده از آن بیشتر بدانید، منتظر مقاله بعدی ما باشید.