انواع اینترنت پر سرعت چیست + معرفی بهترین اینترنت پر سرعت

انواع اینترنت پر سرعت چیست + معرفی بهترین اینترنت پر سرعت

امروزه ردپای اینترنت پر سرعت، تقریبا در تمامی فعالیت‌های حرفه‌ای، شخصی و روزمره ما قابل مشاهده است. چه از خانه مشغول کار باشید یا وقت خود را صرف تماشای فیلم یا بازی‌های آنلاین کنید، برقراری اتصال اینترنتی سریع و پایدار حائز اهمیت است. به‌طور کلی بهره‌مندی از خدمات اینترنت پرسرعت در وهله اول به محل زندگی شما و سرعت دانلود و آپلود ارائه شده توسط ارائه‌دهنده خدمات بستگی دارد.

به همین بهانه در ادامه قصد داریم به مرور انواع مختلف اینترنت پر سرعت بپردازیم و بهترین گزینه‌های موجود را به شما معرفی کنیم.

انواع اینترنت پر سرعت

1. اینترنت DSL

دی اس ال (خط مشترک دیجیتال) از خط تلفن موجود شما برای دسترسی به اینترنت پر سرعت بهره می‌گیرد. اگرچه این اتصال به حداکثر سرعت اینترنت کابلی نمی‌رسد، اما هم‌چنان گزینه‌ای ایده‌آل برای افرادی است که با سرعتی معقول می‌خواهند فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهند. حداکثر سرعت اینترنت DSL می‌تواند به 100 مگابیت بر ثانیه می‌رسد که در ایران این رقم بسته به کشش خط تلفن و پوشش اینترنت، حداکثر 16 مگابیت بر ثانیه برای سرویس ADSL و برای سرویس VDSL به 50 مگابیت بر ثانیه می‌رسد. علاوه بر آن، عملکرد اینترنت دی اس ال تا حد زیادی به فاصله خانه شما از نزدیک‌ترین مرکز مخابراتی بستگی دارد.

2. اینترنت فیبر نوری

اینترنت فیبر نوری سریع‌ترین اتصال در میان انواع اینترنت پر سرعت است. این سرویس برای انتقال داده‌ها از کابل‌های فبیر نوری استفاده می‌کند که حداکثر سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه را به ارمغان می‌آورد. اینترنت فیبر نوری در همه مناطق در دسترس نبوده و می‌تواند گران‌تر از انواع دیگر باشد. با این حال می‌تواند مطمئن‌ترین و پایدارترین سرعت و نوع اتصال را حتی در زمان اوج مصرف ارائه دهد.

3. اینترنت کابلی

اینترنت کابلی یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین انواع اینترنت پرسرعت به‌شمار می‌رود. در این اتصال از کابل کواکسیکال استفاده می‌شود که از این طریق کامپیوتر، کنسول و سایر دستگاه‌ها را به مودم شبکه متصل می‌کند. اینترنت کابلی می‌تواند سرعتی تا سقف 1 گیگابیت در ثانیه را ارائه دهد که آن را به گزینه‌ای مناسب برای کاربران پرمصرف اینترنت تبدیل می‌کند.

اینترنتی کابلی با استفاده از فناوری مشابه با تلویزیون‌های کابلی، داده‌ها را از طریق کابل کواکسیکال (coax) منتقل می‌کند. برای استفاده از اینترنت کابلی، به یک مودم کابلی و یک پایانه اختصاصی در محل اپراتور نیاز داریم.

با این حال، اینترنت کابلی امروزه تا حد زیادی منسوخ شده و جای خود را به اتصال آسان‌تر وای‌فای داده است. هم‌چنین این نوع اتصال ممکن است تحت تاثیر ترافیک و ازدحام شبکه در زمان اوج مصرف قرار بگیرد.

4. اینترنت موبایل

اینترنت موبایل یکی دیگر از انواع اینترنت پر سرعت است است که روز به روز به محبوبیت آن اضافه می‌شود. این اتصال به شما اجازه می‌دهد با استفاده از شبکه تلفن همراه، از طریق تلفن هوشمند، تبلت یا سایر دستگاه‌ها به اینترنت دسترسی داشته باشید. اینترنت موبایل برای افرادی که در حال جابجایی هستند و هم‌زمان نیاز به اتصال پایدار دارند، گزینه‌ای ایده‌آل است.

در این میان، نسل پنجم فناوری ارتباط بی‌سیم (5G) جدیدترین و سریع‌ترین اتصال اینترنتی موبایل است که سرعت انتقال داده‌های بالاتر، تاخیر کم‌تر و ظرفیت بهبود یافته شبکه را در مقایسه با نسل قبلی خود یعنی 4G LTE ارائه می‌دهد.

5. اینترنت TD-LTE

TD-LTE یک استاندارد ارتباطی بی‌سیم 4G است که از ارتباط دو طرفه برای انتقال و دریافت داده ها در یک باند فرکانسی استفاده می‌کند. این اتصال مزایایی مانند عملکرد در طیف مختلفی از کاربری‌ها، انعطاف پذیری در تخصیص منابع و مقرون به صرفه بودن را ارائه می دهد.

با این حال، TD-LTE ممکن است با مشکلاتی مانند عدم سازگاری با برخی دستگاه‌ها و تداخل احتمالی در مناطق پرجمعیت همراه شود. به طور کلی، TD-LTE یک گزینه مناسب برای دسترسی به اینترنت پرسرعت است، به ویژه در مناطقی که از طیف محدود یا نامتقارن دسترسی رنج می‌برند.

6. پهنای باند اختصاصی

پهنای باند اختصاصی به نوعی اتصال اینترنتی اطلاق می‌گردد که در آن کاربر به میزان تعریف شده‌ای از پهنای باند انحصاری دسترسی دارد. با استفاده از این اتصال، امکان دسترسی پایدار و پرسرعت به اینترنت فارغ از اینکه چه تعداد کاربر دیگر از پهنای باند استفاده می‌کنند، ایجاد خواهد شد.

پهنای باند اختصاصی عمدتا توسط مشاغلی استفاده می‌شود که برای فعالیت‌های گسترده خود مانند کنفرانس ویدیویی، تماس‌های VoIP یا خدمات ابری به اتصال قابل اطمینان و بدون وقفه اینترنت پرسرعت نیاز دارند. این سرویس هم‌چنین به‌لطف سرعت بالای دانلود و آپلود، برای کاربرانی که در حوزه استریم و تولید محتوا فعالیت دارند نیز ایده‌آل است.

معرفی بهترین اینترنت پر سرعت

اینترنت پر سرعت

هنگام انتخاب بهترین اینترنت پر سرعت برای نیازهای خود، باید چند فاکتور مهم را در نظر بگیرید:

  • دسترسی و پوشش

از آنجا که تمامی سرویس‌های اینترنت فوق پرسرعت که در بالا عنوان شد، در همه مناطق موجود نیستند؛ بنابراین باید ارائه‌دهنده خدمات محلی خود تماس بگیرید تا از وجود گزینه‌های در دسترس در منطقه خود آگاه شوید.

  • سرعت

برای استفاده از اینترنت به چه میزان سرعت نیاز دارید؟ اگر از کاربران پرمصرف هستید، احتمالا در مقایسه با کسی که تنها برای مرور وب و بررسی ایمیل از اینترنت استفاده می‌کند، به سرعت بالاتری نیاز دارید.

  • قیمت

اینترنت پرسرعت در طیف مختلف قیمتی ارائه می‌شود، بنابراین هنگام انتخاب سرویس متناسب با نیاز خود، به بودجه خود توجه کنید.

  • اطمینان‌ پذیری

به‌دنبال دریافت خدمات از ارائه‌دهنده‌ای باشید که بازخوردهای خوبی را از کاربران دریافت کرده و خدماتی قابل اعتماد با پشتیبانی مناسب و خرابی حداقلی را ارائه می‌دهد.

اینترنت پرسرعت چیست

  • پشتیبانی و خدمات کیفی

کیفیت خدمات به مشتری یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب بهترین اینترنت پرسرعت است. بنابراین به‌دنبال ارائه‌دهنده‌ای باشید که از یک تیم منسجم و یکپارچه پشتیبانی برای رفع مشکلات و پاسخ به سوالات برخوردار است.

علاوه بر موارد فوق، فاکتورهای جانبی دیگری نیز در انتخاب بهترین اینترنت پرسرعت وجود دارند که به شرح ذیل هستند:

  • تنوع بسته‌ ها

برخی از ارائه‌دهندگان اینترنت پر سرعت نظیر پیشگامان، بسته‌هایی را ارائه می‌دهند که علاوه بر قیمت مقرون به‌صرفه، حجم بالایی دارند و کاربران پرمصرف می‌توانند از این طریق نیازهای خود را رفع کنند.

  • مدت قرارداد

برخی از ارائه دهندگان اینترنت از شما می خواهند که قراردادی را برای مدت معینی امضا کنید. قبل از ثبت نام مطمئن شوید که شرایط قرارداد را مطالعه کرده اید، زیرا ممکن است هزینه هایی برای فسخ زودهنگام وجود داشته باشد.

  • نصب و تجهیزات

برخی از ارائه دهندگان اینترنت برای نصب و تجهیزات مانند مودم یا روتر هزینه‌های مختلفی را دریافت می کنند. بنابراین پیش از ثبت نام در طرح مورد نظر خود، از مبلغی که بابت این هزینه‌ها باید پرداخت کنید، آگاه شوید.

  • تست سرعت

هنگامی که یک ارائه دهنده اینترنت را انتخاب کردید و برنامه ریزی کردید، ایده خوبی است که سرعت اینترنت خود را تست کنید تا مطمئن شوید که سرعت تبلیغ شده سرویس خود را دریافت می‌کنید. برای این کار میتوانید به صفحه تست سرعت مراجعه کنید.

به‌طور کلی، انتخاب بهترین اینترنت پر سرعت که متناسب با نیازهای شما باشد، مستلزم در نظر گرفتن عواملی مانند در دسترس بودن، سرعت، قیمت، قابلیت اطمینان، خدمات مشتری، سقف داده‌ها، بسته ها، مدت قرارداد، نصب و تجهیزات و امنیت است. با صرف زمان برای تحقیق در مورد گزینه ها و درک نیازهای خود، می توانید بهترین ارائه‌دهنده اینترنت پرسرعت را برای خانه یا کسب‌وکار خود بیابید.

 

سوالات متداول

  • انواع مختلف اینترنت پرسرعت موجود چیست؟

طیف مختلفی از اینترنت پر سرعت از جمله کابلی، DSL و فیبر نوری در دسترس قرار دارند که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند. بنابراین باید سرویسی را انتخاب کرد که متناسب با نیاز کاربر باشد.

  • اینترنت فیبر نوری در مقایسه با سایر انواع اینترنت پر سرعت چه تفاوتی دارد؟

اینترنت فیبر نوری سریع‌ترین و مطمئن‌ترین نوع اینترنت پرسرعت موجود در نظر گرفته می‌شود. این فناوری با استفاده از کابل‌های فیبر نوری برای انتقال داده‌های استفاده می‌کند که سرعت بالاتر و عملکرد پایدارتری را نسب به سایر نمونه‌ها ارائه می‌دهد.

  • چگونه می‌تونم مطمئن شوم که بهترین اینترنت پر سرعت را برای اهداف خود انتخاب کرده‌ام؟

برای اطمینان از دریافت بهترین اینترنت پر سرعت که متناسب با نیاز شخص باشد، عواملی مانند سرعت، قابلیت اطمینان‌پذیری، قیمت و خدمات مشتری را در نظر بگیرید. در ابتدا ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت در منطقه خود را شناسایی و با یکدیگر مقایسه کنید، سپس بازخوردهای مشترکان را بخوانید و با استخراج نکات مثبت و منفی هر یک، ارائه‌دهنده متناسب با نوع کاربری خود را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *